Obfite i bolesne miesiączkowanie PDF Drukuj Email

Prawidłowa miesiączka trwa średnio 3 - 5 dni. Pierwsze dni charakteryzują się obfitym krwawieniem, które stopniowo słabnie, kończąc się lekkim plamieniem. Kobieta traci podczas miesiączki od 50 - 100 ml krwi, ale jeśli odżywia się prawidłowo, to szybko uzupełnia powstałe braki.

Różne etapy życia kobiety charakteryzuje zmienne nasilenie menstruacji. Najobfitsze miesiączki zdarzają się po menarche (pierwszej miesiączce w okresie pokwitania) i jest to związane z dojrzewaniem osi podwzgórze - przysadka - jajniki. Podobnie jest przed menopauzą w związku ze stopniowym wygaszaniem czynności jajników. Należy zawsze pamiętać, że w przypadku niepokojących objawów pierwsze kroki należy skierować do lekarza ginekologa, by on ocenił, na ile dana sytuacja znajduje się jeszcze w granicach normy fizjologicznej.

Poniższe wskazówki dotyczą zatem sytuacji już po konsultacji lekarskiej i mam nadzieję, że okażą się pomocne. Zauważono, że u kobiet z niedoborami witaminy A występowały obfitsze krwawienia. Zaleca się zatem dietę bogatą w tzw. beta karoten - naturalny prekursor witaminy A, który nie wywiera teratogennego działania na płód. Jedzmy zatem więcej suszonych moreli, brzoskwiń, słodkich ziemniaków, marchwi, szpinaku, brokuł, dyni, kabaczków, buraków czerwonych, kalarepy, wraz z olejami roślinnymi i masłem. Możemy też wspomagać się gotowymi preparatami, na przykład 1 tabletka dziennie Beta karoten á 10 mg, łącznie z cynkiem i witaminą E, które wspomagają metabolizm witaminy A.
Bogatym źródłem cynku są: drożdże piwne, wątroba, owoce morza, ziarna soi i soczewicy, pestki dyni i słonecznika, szpinak (ewentualnie preparat Zincas, 1 tabletka dziennie wieczorem, dwie godziny po posiłku).
Witamina K jest odpowiedzialna za prawidłową krzepliwość krwi. Jej niedobory, na przykład po kuracji antybiotykowej, kiedy często dochodzi do zaburzenia flory bakteryjnej w jelitach i związanych z tym problemów z syntezą tej witaminy, mogą również nasilać obfite miesiączki. Pijmy więcej jogurtów, zwłaszcza naturalnych (ewentualnie Lakcid w kapsułkach 1 - 2 razy dziennie).
Wspomnieć też należy o bioflawonoidach - substancjach znajdujących się w białej skórce owoców cytrusowych, a mających właściwości uszczelniające naczynie krwionośne.
Wreszcie magnez i wapń (w odpowiednich proporcjach) i witamina D (słońce). Można też spróbować ziół: np. Minefolium 5 - 10 kropli, nalewka trzy razy dziennie; Hemorigen 1/2 łyżeczki trzy razy dziennie).

Bolesne miesiączkowanie

Dotyczy ono od 5 - 30 procent kobiet. Jego postać pierwotna występuje głównie u młodych kobiet z chwiejną strukturą emocjonalną, neurotycznych - mogą jej towarzyszyć dodatkowe objawy: omdlenia, drżenie rąk, nóg, duszności, kołatania serca itp.)
Postać wtórna pojawia się najczęściej na tle patologii narządu rodnego (na przykład endometriozy) - zawsze w takich sytuacjach należy zasięgnąć rady specjalisty ginekologa.
Choć podłoże ZNP i bolesnego miesiączkowania jest różne, to dieta doktora Abrahama i szczegółowe wskazówki dietetyczne dla obu zespołów są pomocne i skuteczne. Należy zwłaszcza podkreślić rolę magnezu i wapnia (w stosunku 2:1). Dawkę magnezu w dniach największych dolegliwości można zwiększyć nawet dwukrotnie.
Doskonały zestaw ćwiczeń proponowany przez profesora Fijałkowskiego może znacznie zmniejszyć nasilenie objawów poprzez zmniejszenie napięcia w podbrzuszu, poprawę krążenia i dotlenienie mózgu.
Zaleca się również następujące zioła: Tormentilla (trzy razy dziennie po 5 - 10 kropli - nalewka), Kytta Sedativum (trzy razy dziennie po 5 - 10 kropli), mieszanka uspokajająco - rozkurczająca (patrz ZNP), olej z nasion wiesiołka, maliny, przywrotnik, rumianek.
Jeśli to możliwe, wskazane jest stosowanie powyższych kuracji przez minimum trzy do sześciu miesięcy, unikając stosowania leków niesterydowych przeciwzapalnych, takich jak aspiryna, ibuprofen, pyralgin itp., gdyż zaburzają one naturalną równowagę prostaglandyn - substancji kluczowych w bolesnym miesiączkowaniu.

Ewa Ślizień - Kuczapska

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

www.sklep.npr.pl

 Zeszyt

 Sztuka popor

 Nowa Sztuka NPR

 Warto karmic piersia

Nowa karta - pobierz

 Karta obserwacji

Nasze propozycje

 Dobra nowina
© 2017 Naturalne planowanie rodziny :: Joomla! jest Wolnym Oprogramowaniem wydanym na licencji GNU/GPL.